JORDI LONGÁS / JORDI RIERA (COORDS.) / ELENA CARRILLO / IRENE CUSSÓ / ROSER DE QUEROL / EVA RODRÍGUEZ
La pobresa afecta negativament el rendiment escolar de la infància i l’adolescència. D’ella se’n deriven complexes situacions de precarietat que viuen prop del 30% de famílies al nostre país i són causa de vulnerabilitat, obstaculitzant de manera quasi invisible les trajectòries d’èxit educatiu. Nombroses investigacions confirmen que la igualtat d’oportunitats és més aviat un mite que una realitat, per molt que pesi a l’escola, de manera que l’ensenyament obligatori no és política suficient per a la inclusió. No obstant això, es poden identificar històries d’èxit educatiu allà on els predictors assenyalarien un pronòstic contrari.
A aquest afany es dedica aquest llibre adreçat a docents, educadors socials i estudiants. A les seves pàgines s’expliquen 10 testimonis de coratge personal, de compromís amb l’educació i de col·laboració entre famílies, docents i educadors. Les 10 històries ens parlen de resiliència educativa, de la seva construcció en comunitat, i de com l’orientació a fites plenes de valors i sentits són el seu motor principal. Amb aquestes 10 històries d’èxit, de joves de diferents ciutats espanyoles, aprenem que l’educació és acompanyar i obrir camins: ampliar horitzons vitals. En aquests relats aflora la dimensió més social i humana de la pedagogia, la que penetra a l’escola però no s’hi tanca, i ens permet parlar d’una pedagogia de l’esperança. Aquella que omple d’esperança les vides dels nostres infants; també la de les seves famílies; aquella que obre a l’educació un horitzó d’esperança, on s’emmarca la tasca docent i de l’educació social compromesa amb l’equitat i l’exigibilitat d’un dret fonamental.