‘Instrumental’ de James Rhodes
23
ag.

En aquest sentit, James Rhodes parla com un músic de rock que interpreta música clàssica. Víctima de tot i heroi de si mateix, la seva vida és un tractat de superació i autoafirmació. Violat als cinc anys pel seu professor de gimnàstica, addicte a tot el que és addictiu des de ben jove, traumatitzat per la humiliació, encadenat a un passat sempre present, Rhodes compliria perfectament el paper de músic màrtir del rock que troba en la música el vehicle per superar els seus complexos i sotmetre’ls al processat creatiu, si no fos perquè el que de veritat li posa no és la guitarra elèctrica o la bateria, sinó el piano, i perquè per qui seria capaç de matar no és per Elvis o per Dylan o per Charlie Parker, sinó per tipus com Bach, Schubert o Rachmaninov. El llarg trajecte que condueix la seva biografia des de la violència fins a l’acceptació, des de la vergonya fins a la confessió, des del trauma fins a la curació, és més propi de les estrelles de rock que dels intèrprets de piano clàssic. Encara que existeixi un denominador comú que és la música com a medicina, el tractament de xoc difereix en un i altre cas. Rhodes aconsegueix la victòria a través de la seva passió per Bach, la seva redempció no és la creació terapèutica sinó la monotonia de les escales, i la seva cura no prové de l’exteriorització de les seves fòbies sinó de la interiorització de les seves fílies. La rehabilitació arriba en forma de Chacona o de Variacions Goldberg.
El caràcter híbrid d’aquesta autobiografia, la seva combinació de desvergonyiment rocker i de recolliment clàssic, reposa en la seva atrevida utilització del llenguatge. D’un intèrpret de clàssic s’espera un llenguatge contingut, intel·lectual o fins i tot pedant. Rhodes, per contra, explica la seva vida amb la mateixa acritud, amb la mateixa irreverència i amb la mateixa violència amb què els Clash estavellaven la seva guitarra a l’escenari, i amb la mateixa intencionalitat incendiària amb la que Jerry Lee Lewis calava foc al seu piano. Si no fos perquè a hores d’ara ja estem de tornada de tot, un s’escandalitzaria del catàleg de grolleries i vulgaritats amb què Rhodes transmet les seves experiències. Però més que pel seu llenguatge descarat, Rhodes vol parlar-nos de tu a tu per la seva actitud davant la música clàssica, se’ns presenta com el paladí de la transformació de l’anomenada música seriosa en un tipus de música a l’abast de tots, en un mèdium de la música clàssica capaç de transmetre la seva passió a tots els públics, trencant amb la rigidesa i l’afectació que acompanyen a aquesta classe de manifestacions artístiques. No obstant això, Rhodes oblida o ignora que pretendre apropar la música clàssica a un públic majoritari és una intenció tan vana com popularitzar la física quàntica, per molt apassionant que sigui per als qui s’entusiasmen amb ella. Tocar Chopin amb una taronja seguirà sent una excentricitat (i una heretgia) i dedicar uns minuts abans d’un recital a comentar la peça que s’ interpretarà no és precisament una troballa de Rhodes (l’excels Bernstein fa 40 anys, o el nostre magnífic Josep Maria Colom en l’actualitat).
“Instrumental” és una entretingudíssima, i per moments divertida, manera d’espantar els fantasmes interiors. I la polisèmia del seu títol fa honor a la capacitat de la música per actuar com a instrument de sanació. Silenci. Que soni la música.
Esteve [12 de novembre de 2015]