‘El origen del mundo’ de Pierre Michon
19
ag.
“El Origen del Mundo”, traducció gens literal del francès “La Grande Beune” (referit a la zona per on transcorre el curs del riu Beune), tracta de la compulsiva atracció sexual que sent un jove professor per l’estanquera d’un poble de la França interior, prop de les coves de Lascaux. L’escenari no és intranscendent perquè tota la història es veu impregnada d’un primitivisme atàvic molt d’acord amb la mitologia que envoltava el comportament i els rituals dels nostres avantpassats prehistòrics. Així, la tasca del poble s’assembla a les grutes neolítiques, tant en la seva funció d’aixopluc com en la de punt de reunió per celebrar la victòria de l’home sobre els animals; el clima que plana sobre els habitants del lloc, pluja constant a manera de diluvi universal i fred inclement com restes d’una última glaciació, recorda la meteorologia de milers d’anys enrere; la mateixa estanquera, objecte del desig del protagonista, apareix com un tòtem, deessa venerada en la necessitat, dona violentada en la quotidianitat, peça de caça perseguida per alimentar el ritual sacrificial. Aquesta obsessió sexual contamina tota la novel·la de manera que el títol original francès, poc seductor per al lector espanyol, es converteix encertadament en “El Origen del Mundo”, voluntària o involuntàriament imitatiu del en el seu moment escandalós quadre de Courbet del mateix títol en què es mostra un primer pla del sexe femení (cal dir que no és un caprici del senyor Herralde, sinó que ja en anglès s’havia optat també pel títol “The Origin of the Wold”).
Michon és modern, s’allunya del tipus de narració clàssica, prima el llenguatge sobre la història, fuig dels tòpics i de les convencions, es resisteix a explicar la història de sempre de la manera de sempre i abjura de recórrer camins trillats. Però sí, Michon ens explica la història de sempre en el sentit que és una història universal, reconeixible en tots els països i cultures, en totes les èpoques i llocs i, sobretot, vigent des del principi dels temps. Quina millor manera d’explicar-la que amanir-la amb representacions pròpies de mites, iconografies i tipologies humanes tan antigues com l’home mateix. Benvinguts a l’univers de Michon, benvinguts a un Michon universal.
Esteve [17 de Gener de 2012]