‘Americanah’ de Chimamanda Ngozi Adichie
23
ag.

Aquesta és la tesi d’Ifemelu, la protagonista d’”Americanah”, la notable novel·la de Chimamanda Ngozi Adichie. Ifemelu és d’origen nigerià, com l’autora de la novel·la, i decideix buscar un futur millor fugint del desgavell i inseguretat del seu país i recalant als Estats Units, paradís d’acolliment per als africans amb certs mitjans i màximes aspiracions. Superats els inevitables obstacles inicials, Ifemelu s’estableix amb totes les prerrogatives de l’americanitat (ciutadania, relació sentimental, seguretat laboral), però la seva condició d’africana la fa sentir diferent i impedeix una integració plena. L’estratificació social nord-americana sembla basada en les diferències econòmiques, però aquestes tenen sempre un origen racial. Per a Ifemelu, la societat americana és un Pantone, i el lloc que ocupes en la gradació cromàtica determina en bona mesura les teves possibilitats d’èxit. I això val fins i tot en uns moments en que un president negre ostenta la màxima autoritat del país. Obama no és un negre qualsevol, és un producte intermedi. Fill d’un kenià i d’una estadounidenca blanca, el seu perfil el situa uns esglaons més amunt que els americans d’origen cent per cent africà. Ifemelu és immigrant, Ifemelu és negra, però, sobre tot, Ifemelu és molt negra. No deixa de sortir beneficiada en comparació amb les ghaneses, les senegaleses o les cameruneses. Ara bé, s’ha d’adaptar a una societat en que l’acte més innocent, la frase més irrellevant, el gest més innocu adquireixen un matís culpable, rellevant i transcendent: tot té segones lectures. D’aquí, la inadaptació i la nostàlgia del seu país d’origen, on la negritud no té tonalitats. La tornada, no obstant, no suposarà un simple i ras restabliment de l’statu quo anterior. Ifemelu ha viscut a Amèrica, ha sobrepassat l’estàndard nigerià i ha adquirit la condició d’”americanah”, no del tot d’allà i no del tot d’aquí.
Adichie és una escriptora guerrera. Planteja conflictes latents amb claredat i valentia. A través d’Ifemelu, insatisfeta i decebuda, retrata la dificultat de ser acceptat pels demés i, principalment, de l’acceptació d’un mateix. “Americanah” és un artefacte explosiu que rebenta en plena cara dels nord-americans. Llegit aquí, només ens arriba el soroll de l’explosió, però ens adverteix de les contradiccions que inevitablement es deriven de la utòpica equació entre mestissatge i integració.
Esteve [11 d’abril de 2014]