‘Invitación al baile’ de Rosamond Lehmann
23
ag.
“Invitación al Baile” proposa una d’aquestes situacions per les que la literatura anglesa sent debilitat i per les quals els lectors lliurem incondicionalment el nostre temps i els nostres diners. L’adolescent Olivia, 17 anys acabats de fer, afronta l’expectativa del seu primer ball en societat, una prova de foc per afirmar la seva encara immadura personalitat i, alhora, un repte majúscul per eixamplar uns horitzons limitats per un provincianisme reductor i un inevitable aïllament social. Des dels preparatius, la confecció del vestit, la recerca d’acompanyant, l’exhausta perspectiva d’un plaer compensatori i l’inevitable temor davant el fracàs o, encara pitjor, davant la invisibilitat, tots els estadis anticipants van apareixent amb puntual feresa i transformen la quotidianitat en espectacle. El contrapunt als dubtes i inseguretats de la jove Olivia serà l’afermada seguretat amb què la seva germana gran Kate prepara la seva posada en escena, conscient del seu poder de seducció i convençuda d’un triomf inevitable. Les dues germanes viuen els prolegòmens de manera diferent i en Olivia es barregen l’admiració i l’enveja per la serenitat amb què Kate prepara la seva posada de llarg. El moment culminant, la celebració del ball, extraurà de cadascuna d’elles el més característic dels seus diferents potencials, la coqueteria i la capacitat de seducció en la germana gran, la determinació en no desentonar i la lluita contra la resignació davant d’un escenari desconegut en la germana menor. El ball servirà també per mostrar un catàleg de tipologies de joves i grans, convidats i amfitrions, que cobreixen en tota la seva extensió el ventall psicològic i social d’un grup heterogeni, en el qual tenen cabuda el misantrop, l’esbojarrada, el tímid, el comprensiu o la extravertida. El fracàs i l’èxit s’acabarà mesurant per les expectatives confirmades i pels desitjos defraudats.
Rosamond Lehmann va compartir amistat i companyia amb molts dels membres del grup de Bloomsbury, encara que mai va aconseguir l’èxit literari d’alguns dels seus insignes col·legues. “Invitación al Baile” demostra que hagués merescut aquest reconeixement amb escreix. Potser la va perjudicar el fet que, en un moment en què el modernisme exigia cert risc en la composició de personatges i situacions, Lehmann va preferir tractar temes i confeccionar tipus socials més acords amb la tradició literària de cent anys abans. Lehmann va rebutjar l’estil Virginia Woolf i va abraçar el to Jane Austen. Podria criticar-se-la pel primer però, per descomptat, hem de celebrar el segon. Amants de la literatura de Jane Austen: prestin atenció a Rosamund Lehmann. Ho agrairan.
Esteve [10 de juliol de 2015]