‘Las leyes de la frontera ‘de Javier Cercas
20
ag.
Però aquesta perícia narrativa no impedeix que es mastegui un regust permanent de manca de convicció. I entre altres raons se m’acudeixen dues. La primera és l’estructura de la novel·la que, exposant la història del Zarco mitjançant les entrevistes d’un periodista a aquells que el van tractar amb l’objectiu d’escriure la seva biografia, pretén fugir de la convenció, de la biografia a l’ús, i acaba caient en l’innecessari, perquè en cap cas s’aconsegueix un retrat polièdric i alguns testimonis arriben a semblar superflus. La imatge del Zarco és massa uniforme i la intervenció tant del policia com del director de presons serveix a efectes dramàtics però en trames col·laterals, desviant el relat principal del centre a la perifèria. Això no seria especialment reprovable si no fos perquè la utilització de diverses veus produeix un efecte de distanciament que llasta l’interès. Tant en “Soldats de Salamina” com en “Anatomia d’un Instant” es retrataven uns personatges, sí, però éren esclaus d’una situació, d’un moment històric que els superava. En “Las Leyes de la Frontera” no existeix tal moment transcendental i, sent com és un retrat de personatge, requeriria potser una perspectiva més íntima i menys documental. La segona raó és una raó d’oportunitat. Ja sabem que la bona narrativa no té edat, però és fàcil convenir que el públic que va conquistar Javier Cercas amb “Soldats de Salamina” i amb “Anatomia d’un Instant” era un públic madur, de passats els 40, interessat en episodis poc coneguts de la Guerra Civil o en els entrellats polítics d’una Transició en bastants aspectes fantasmagòrica. Aquest mateix encert en l’elecció del tema podria traslladar-se a “Las Leyes de la Frontera”, un fresc del costat mangui, de la delinqüència cutre i de la marginació social durant la Transició, si no fós perquè la utilització pseudo-biogràfica del personatge del Vaquilla, en lloc d’endinsar-nos en el costat fosc ens aboca al reflex brillant del paper cuixé. Per massa coneguda, la història del Vaquilla (o de qualsevol quinqui-estrella de l’època) esdevé reiterativa, les seves aventures i desventures són lloc comú en l’imaginari popular i potser és aquesta una història que s’hauria d’haver explicat d’aquí a 20 anys.
En resum, “Las Leyes de la Frontera” ens ofereix el millor de Cercas, la seva innegable destresa per atreure i mantenir l’atenció del lector, però equivocant l’elecció de l’anècdota i de la premissa històrica. Potser és que, en el fons, no és el mateix parlar de quinquis que de reis.
Esteve [26 de setembre de 2012]