‘Sueños de trenes’ de Denis Johnson
23
ag.

De tot això va “Sueños de Trenes” de Denis Johnson, una història senzilla en aparença, ambientada a principis del segle XX, sobre un treballador del ferrocarril que veu com les velles creences no impedeixen que la tragèdia es planti al bell mig de la seva vida i que es resigna a adorar els nous ídols de la mitologia americana, per una banda el progrés tècnic encarnat en el ferrocarril i en l’aviació, i per altra banda el panteisme derivat del transcendentalisme filosòfic emersonià de mitjans del segle XIX. Però per a Robert Grainier, l’estoic protagonista de la novel·la, abraçar aquests nous ídols no significa entregar-s’hi cegament, res de la submissió fanàtica ni de l’entrega incondicional. Ni adoració ni proselitisme, la resposta de Grainier a la desaparició de la seva dona i la seva filla serà d’una espècie de conformitat o, més aviat, conformisme, una submissió als esdeveniments emparada en una força interior que l’ajuda a sobreposar-se a les desgràcies. Aquesta resignació també pot tenir el seu origen en l’episodi inicial de la novel·la, aparentment insignificant, però revelador d’aquesta nova escala de valors mítica. Grainier participa en un intent fallit de linxament d’un treballador xinès del ferrocarril i això, en aquest nou paisatge mitològic, no és més que una temeritat que desperta l’ira dels déus en que creu Grainier. Els infortunis posteriors seran la resposta d’aquest modern panteó a l’agosarat comportament de Grainier. L’insignificança d’un detall, que seria menor i irrellevant en mig de la cruesa i el salvatgisme de l’època, en la ment de Grainier, però, s’enquista amb la força d’un pecat culpable que, més tard o més d’hora, tindrà conseqüències. Quan aquestes arriben, Grainier sembla preparat i acata amb resignació la mort de la seva família i alhora assumeix la substitució dels vells déus per uns de nous, els que realment tenen la força de jutjar i castigar. Grainier arriba a l’incendi que ha destruït la seva vida i ni tan sols hi troba restes de la Bíblia: “si el Señor ni siquiera había conseguido proteger el libro que traía su Palabra, aquello le demostraba (…) que allí había habido un incendio más fuerte que Dios”. Una frase que simbolitza el canvi de paràmetres.
Denis Johnson ha anat consolidant una carrera literària poc prolífica però fonamental per entendre l’imaginari nord-americà, ja sigui prenent com excusa la guerra de Vietnam (Árbol de Humo), l’infern de l’Amèrica profunda (Ángeles Derrotados) o el retrat inclement dels perdedors que poblen els contes de Hijo de Jesús, sempre amb una exquisitat narrativa que ja l’ha convertit en un autor mític. També.
Esteve [23 de febrer de 2015]