Habitualment, les activitats artístiques desenvolupades a les escoles són assumides, quasi totalment, pels mestres generalistes. Aquesta realitat ens fa ser conscients de les dificultats per atendre alguns dels objectius de l’educació artística i reconèixer que algunes pràctiques no són del tot adequades.
Aquest llibre ofereix una manera d’entendre les competències bàsiques de l’àmbit artístic (visual i plàstica) i una manera de dur-les a terme a l’aula. En els diferents capítols s’aborden sis (sub)competències: desenvolupar l’hàbit de la percepció conscient de la realitat visual, natural i cultural; comprendre i valorar el patrimoni artístic; comprendre i valorar la contemporaneïtat artística; utilitzar el llenguatge visual i les estratègies per comprendre i valorar les produccions artístiques; utilitzar els llenguatges i les tècniques artístiques per expressar-se i comunicar-se, i crear i imaginar amb els llenguatges artístics. Per a cadascuna d’elles, es presenten tres experiències, una per a cada cicle d’educació primària.
En la tria dels exemples mostrats destaquen les activitats motivadores i que promouen la creativitat individual i, en alguns casos, col·lectiva. Així mateix, són activitats que permeten aplicar-les en diferents contextos educatius, no necessàriament escolars.
Es tracta d’una obra destinada a mestres d’educació primària i a persones relacionades amb les arts visuals i plàstiques a entorns educatius.
Estem preparats per acompanyar els processos artístics? Reconeixem les nostres preconcepcions i els nostres estereotips sobre l’art? Mostrem sensibilitat i interès pels llenguatges artístics? Fomentem a l’escola espais de creativitat, d’experimentació? Reconeixem, respectem i celebrem la singularitat de les produccions artístiques dels nens i les nenes?