Aquest llibre és una edició revisada i ampliada de Per què als nens no els agrada anar a escola? (Graó, 2011), obra que ha estat citada per autors de tot el món i que es considera un clàssic en el tema d'aprenentatge. El psicòleg cognitiu Daniel Willingham ens explica de manera brillant com pensem i aprenem –tant els estudiants com els educadors-, i quines conseqüències pràctiques té això en la manera com ensenyem. D'aquesta forma, l'autor trasllada la recerca sobre les bases cognitives i biològiques de l'aprenentatge cap a pràctiques d'ensenyament concretes i simples, que poden implementar immediatament a l'aula.
Daniel Willingham ens presenta deu principis cognitives que responen fascinants preguntes sobre l'aprenentatge, com ara «Per què els estudiants recorden tot el que veuen en televisió, però obliden tot el que jo els explico», «Com puc aconseguir que els estudiants desenvolupin les seves habilitats de pensament en comptes de només aprendre fets», i «Com hauria d'adaptar les meves classes als diferents estils d'aprenentatge dels estudiants». Els principis cognitius presentats en aquest llibre són potents perquè reuneixen quatre característiques:
· Estan basats en evidència / · Són aplicables a tota mena d'aprenentatge / · Es tradueixen en indicacions útils i pràctiques per als docents / · Generen impacte en l'aprenentatge dels estudiants.
Novetats que inclou aquesta segona edició:
· Material actualitzat provinent de les últimes troballes de les ciències cognitives.
· Nou capítol: «Com puc saber si una nova tecnologia millorarà l'aprenentatge dels estudiants?».
La traducció d'aquesta edició va ser realitzada per Héctor Ruiz Marín, investigador expert en psicologia cognitiva. Héctor és director de la International Science Teaching Foundation i autor dels llibres ¿Cómo aprendemos? (d'aquesta mateixa col·lecció) i Conoce tu cerebro para aprender a aprender.