JOSEFINA CARRERA-SABATÉ / ALBERT SOLER LLOPART / JESÚS BACH-MARQUÈS / XÈNIA ÀLVAREZ URBANEJA / CLÀUDIA COLS AGUADÉ (COORD.)
Des de l’antiguitat, l’atenció plena i la mirada contemplativa s’han definit com la capacitat de
percebre el món d’una manera diferent i s’ha parlat de la imaginació com un resultat derivat
d’aquestes pràctiques. L’observació interior ha estat utilitzada per grans pedagogs com Maria
Montessori o Rufolf Steiner i s’ha considerat una eina per a l’alliberament personal i la
transformació social.
Actualment, les pràctiques d’atenció plena són una realitat (encara força minoritària) a les aules
de tots els ensenyaments i han resultat ser un modulador clau del processament cognitiu:
permeten arribar a noves maneres de percebre les matèries, a distingir petites diferències entre
idees, a crear noves categories de pensament, a focalitzar el pensament i a organitzar,
planificar, prioritzar i processar millor la informació. També s’han relacionat amb aspectes de
resiliència emocional i intel·lectual.
En aquest volum es presenten diverses propostes que tenen l’atenció plena com a mitjà
transdisciplinari per millorar la llengua oral, amb bases teòriques i investigacions sobre l’atenció
plena i pràctiques de ioga, mindfulness, ATB i treball de l’olfacte aplicades a l’ensenyament.