La història de l'educació és un assumpte apassionant que la majoria dels manuals clàssics inicien de manera semblant a la invenció de l'escriptura i, amb aquesta, de les escoles. No obstant això, els primers éssers humans, i fins i tot els seus ancestres, van poder educar d'una manera deliberada. Des d'aquests orígens foscos que es remunten més enllà de l'alba de la nostra estirp, l'educació ens ha acompanyat, amb les seves llums i ombres, per donar la millor resposta possible a les circumstàncies i necessitats socials de cada moment històric. No és, per tant, un avanç inexorable cap a la perfecció, sinó un procés evolutiu que ha d’analitzar-se amb una perspectiva històrica rigorosa. La història de l'educació és molt més que la història de l'escola tal com la coneixem.
Tractar d'abastar la història de l'educació és, en essència, relatar tota la història de la humanitat: una tasca titànica. Les aspiracions d'aquest llibre, sens dubte, són molt més modestes. A través d'una selecció d'esdeveniments i moments històrics, il·lustra l'origen de moltes creences sobre l'educació en temps passats que se situen abans en el terreny de la mitologia que en el de les evidències científiques. D'altra banda, estudiar amb rigor el nostre passat educatiu ens ajuda a entendre el present, a prendre decisions més coherents i informades i a no caure en modes recurrents i, per desgràcia, no sempre útils als nostres propòsits educatius. Aquest llibre, per tant, no entén la història de l'educació únicament com una finestra al passat, sinó com una mirada al present i una porta al futur.