El segon volum de la nova col·lecció "Barcelona en la Literatura Universal", parla de les creacions d'escriptors i escriptores francòfons que han deixat una empremta important a Barcelona.
Les lletres franceses van començar a interessar-se per Barcelona a partir del final del segle XIX i començament del segle XX. El ruralisme i les tradicions arrelades al sud dEspanya deixen pas a una visió més social i les novel·les retraten la ciutat com un lloc de manifestacions artístiques i polítiques. De les primeres manifestacions dadaistes a les novel·les més actuals, passant pels testimoniatges de la Guerra Civil espanyola i de la postguerra, aquest volum recorre, a partir dun ampli corpus de textos escrits en francès, una història dintercanvis culturals fascinant.
La ciutat incandescent comença analitzant els romàntics del segle XIX, que veuen la Península com un món de fantasia ple de Quixots i Lazarillos. Més endavant, la bohèmia parisenca aterra a Barcelona amb figures com Arthur Cravan, Francis Picabia i André Breton, que hi projecten els ambients surrealistes de Montmartre. Aquesta Barcelona de contrastos, amb el Raval com a epicentre, esdevé territori dexploració per a escriptors com Guillaume Apollinaire o Max Jacob, que hi troben un escenari propens a lexcés, la rebel·lia i la crítica social.
Amb la Guerra Civil i el franquisme, la ciutat es converteix en símbol de resistència i repressió, i es retrata sovint des de lexili. Novel·les com 'El marge', dAndré Pieyre de Mandiargues; 'El Palace', de Claude Simon; 'Carrer Robadors', de Mathias Énard, i 'Barcelona!', de Grégoire Polet, fan de la ciutat un personatge central, vibrant i contradictori. Barcelona apareix llavors com un espai amb una activitat incessant, símbol de progrés i sempre llesta per inflamar-se.
"En les novel·les escrites en llengua francesa, Barcelona es percep com una ciutat en efervescència, sempre a punt de posar de manifest la seva claror. Segons les èpoques i els moments històrics serà una ciutat màgica, lluminosa, violenta, moderna, avantguardista...", escriu l'autor Ricard Ripoll en l'obertura del llibre.