EL MÓN D'AHIR #17

EL MÓN D'AHIR #17

BALLÓ I FANTOVA JORDI / BAÑOS ANTONIO / JORNET OLGA / MANZANO EMILI / MERINO OLGA / ROVIRA BRU / SUB

20,00 €
IVA incluido
Editorial:
ARA LLIBRES
Año de edición:
2020
ISBN:
978-84-17804-46-6
Páginas:
208
Encuadernación:
Rústica
Colección:
MÓN D'AHIR, EL - REVISTA
20,00 €
IVA incluido

És habitual comparar una vida o qualsevol recorregut temporal amb l?itinerari d?un ferrocarril. El tren no viatja només per l?espai, també ho fa pel temps, i la Història es pot entendre de manera molt diàfana com el trajecte entre el passat i el present, passant per diverses estacions, per costes pronunciades, ponts sobre aigües turbulentes o trams de sobtada acceleració; per túnels foscos i per deserts sense horitzó, i amb freqüents ensurts, descarrilaments i fins i tot alguna estimbada. El transport rodat sobre raïls té mil?lennis d?història. A les ciutats més antigues de Mesopotàmia ja es va descobrir que aprofitar i fixar les roderes dels carros sobre camins i carrers facilitava la circulació. Però el ferrocarril és una invenció recent, de primer limitada al transport del carbó de les mines de Gal?les. De seguida, la locomotora de vapor de Stephenson va posar en relleu les enormes possibilitats de l?invent, i el 1830 un tren ja portava persones i mercaderies de Manchester a Liverpool. Els britànics, pioners en la industrialització, són els responsables d?aquesta revolució del transport que en poques dècades va teixir una teranyina de vies a tot Europa i finalment al món sencer. A Catalunya, van ser els diners privats i la tossuderia de Miquel Biada els que van implantar la primera línia fèrria peninsular, entre Barcelona i Mataró, el 1848.Un segle i mig després, i a causa del boom de l?automòbil i l?aviació comercial, el tren només suposa prop d?un 20% del transport a la Unió Europea, i les autoritats comunitàries s?han marcat l?objectiu que arribi al 30% en deu anys, ja que, en comparació amb altres sistemes de transport, és molt més flexible, sostenible i de baixa sinistralitat. A Espanya, la desorbitada inversió en alta velocitat ha consolidat un esquema radial i centralista, que ha condemnat Barcelona i València a donar-se l?esquena: el tren també pot ser una eina política. Però estaríem fent un retrat incomplet si parléssim només en termes logístics. El ferrocarril és també una icona moderna que encarna múltiples emocions humanes. És el vehicle de la fugida, de l?exili, dels comiats lacrimògens, dels viatges iniciàtics, de la descoberta i l?aventura. Moltes novel?les i pel?lícules de tots els gèneres ens han mostrat el vellut dels compartiments de primera, el sotragueig, la fumera, el xiulet de les locomotores, el glamur del vagó restaurant, les trobades casuals, el viatger solitari, els crims, els petons furtius en les travesses nocturnes. I, rere els finestrals, el paisatge que es difumina i que canvia, el passat que s?allunya, el present que esdevé moviment i expectativa. Una estació sempre a l?espera. El tren que marxa, el tren que arriba: la vida i la Història com un viatge que no s?acaba mai.

Artículos relacionados

  • ARRELS 20
    SUCARRATS I MIRÓ, JOSEP MARIA
    No és només un aliment, és una icona que expressa paisatges, cultures i història. Accedir al bon pa és un objectiu de tota la Humanitat, que, en bona part, avui es debat entre no tenir-ne o tenir-ne de dolent. En aquest context, el món rural ha estat el reservori dels productes, les tècniques i el respecte vers aquest aliment. Descobrirem històries de forners i forneres, de la ...
    Disponibilidad inmediata

    9,95 €

  • EL MON D´AHIR #36
    SOLER I GUASH, ANTONI
    Disponibilidad inmediata

    20,00 €

  • REVISTA DE OCCIDENTE 530-531: INTELIGENCIA MANUAL
    VARIOS AUTORES
    En este número doble de Revista de Occidente se pueden encontrar textos de Carmen Serrano de Haro Martínez, Luis Francisco Martínez Montes, Ana Cabrera Lafuente, José Manuel Martín Lanza Almeida, Benedetta Tagliabue, Alicia Ríos Ivars, José Ramón Núñez Peña, Alicia Mariño Espuelas, Sara Águeda Martín, Ramón Mayrata, Javier García-Larrache Olalquiaga, Noemi Guillermo Martínez, C...
    Sin stock - Consultar plazo de entrega

    13,00 €

  • EL MÓN D'AHIR #35
    SOLER I GUASCH, ANTONI
    La història de la civilització britànica és tan petita com el vell regne de Wessex i tan gran com l’imperi transoceànic a través del qual la Royal Navy governava els mars. És la història d’un idioma que va fer-se universal a través de les conquestes, però també amb els versos de Shakespeare. És el relat d’un poble tenaç, gelós de la seva sobirania, com tots els pobles illencs; ...
    Disponibilidad inmediata

    20,00 €

  • ARRELS #19
    SUCARRATS I MIRÓ, JOSEP MARIA
    Disponibilidad inmediata

    9,95 €

  • DESIGUALS
    Vivim en una època marcada pel creixement exponencial de les diferències entre rics i pobres. L'increment de les desigualtats socioeconòmiques a Catalunya és una de les majors amenaces per al futur del país. Cal tornar a parlar de classes socials, dels barris trinxats per totes les crisis i del somni de la fraternitat i dels espais de barreja i mixtura social. ...
    Disponibilidad inmediata

    10,00 €