PER QUÈ LES PÀGINES SÓN AIXÍ

PER QUÈ LES PÀGINES SÓN AIXÍ

UN DEBAT FONAMENTAL PER ENTENDRE EL DISSENY TIPOGRÀFIC FINS AVUI

JARDI, ENRIC

16,90 €
IVA incluido
Editorial:
GUSTAVO GILI
Año de edición:
2023
ISBN:
978-84-252-3403-3
Páginas:
128
Encuadernación:
Rústica
Colección:
GG DISEÑO
16,90 €
IVA incluido

Introducció
L'any 2002 el filòleg, folklorista i historiador de la tipografia Josep Maria Pujol (1947-2012), llavors professor del Màster de Tipografia Avançada de l'Escola de Disseny i Art Eina, em va obsequiar amb un opuscle autoeditat que recollia sis textos, traduïts per ell mateix de l'anglès i de l'alemany, que ara formen part del llibre que teniu a les mans. El va intitular 1803-1948: Les dues tipografies en referència a les dues maneres d'entendre la composició i l'ús de la tipografia que han influït en com componem encara avui la pàgina impresa. El primer text era la traducció de William Morris, seguit de la d'Iwan Tschichold, la de Stanley Morison, la de Max Bill
—juntament amb la resposta de Tschichold (ara amb el nom de Jan)— i, finalment, la de Paul Renner.

Pujol fou qui millor podria haver explicat la transcendència del debat entre els dos corrents aparentment contraris que han influït en la manera d'entendre la pàgina tipogràfica fins avui. La seva experiència pràctica i teòrica en aquest camp, així com el profund coneixement de les biografies dels autors, especialment de Morison i Tschichold, que són el pinyol de la qüestió, l'autoritzaven a explicar-nos aquesta disputa. De segur que ho hauria fet amb rigor i mesura, i amb l'erudició sense pedanteria i la sornegueria sense malícia que el caracteritzaven. Però només ens va deixar un recull que no es va publicar i al qual va posar un títol que parlava de tipografia.

Publicar una obra a la segona dècada del segle XXI amb un títol com Les dues tipografies pot fàcilment confondre el lector. Quan parlem d'un “tipògraf”, depenent de l'època històrica, pot ser que sigui per referir-nos a un punxonista, a un impressor, a un componedor o, ja en el segle XX, a algú que no s'embrutava els dits com Morison, però que estudiava, assessorava o dirigia el disseny d'una nova lletra. Per aquesta mateixa època un tipògraf també passa a ser l'ofici que precedirà els actuals dissenyadors gràfics. Max Bill diu aquí mateix que “la tipografia és el disseny de blocs de text”. Però la realitat és que, avui en dia, quan sentim aquesta paraula, pensem inevitablement en algú que dissenya tipografies en una pantalla d'ordinador. Per aquesta raó preferim parlar de “disseny de pàgina” enlloc de “tipografia”. La pàgina és el tema de tots els textos, fins i tot el d'Eric Gill, que aporta el seu punt de vista sobre el llibre. La tipografia, naturalment, està també present en tots els articles, però el motiu que justifica aquesta obra és la manera com la fem servir i no tant la forma particular de la lletra.

Hem fet aquest llibre per posar a l'abast del lector no només el debat entre les dues maneres de compondre la pàgina, sinó també quatre altres textos que esperem que ajudin a entendre com és la pàgina avui. No només la del llibre, també la del diari, la de la revista, la d'un web o la del cartell. Dels nous textos que s'han incorporat al conjunt que va recollir Josep Maria Pujol (“Un llibre està fet per ser llegit”, d'Eric Gill; “La copa de cristall”, de Beatrice Warde; “Sobre la tipografia”, de Herbert Bayer; i “La retícula i la filosofia del disseny”, de Josef Müller-Brockmann), el de Beatrice Warde és ja de lectura obligatòria a les escoles de disseny. L'anteriorment citat d'Eric Gill i el de Paul Renner, autors més coneguts avui pels seus dissenys de lletra, aporten aquí les seves opinions sobre com ha de ser l'espai de la pàgina. I per acabar hem volgut afegir un text no gaire conegut de Josef Müller-Brockmann, un apòstol del disseny reticular que ha influït en la manera de treballar en disseny gràfic.

Esperem que la lectura d'aquesta tria serveixi no només per entendre millor com hem arribat fins aquí, sinó també per raonar com hauria de ser la pàgina del futur més enllà de les modes de cada moment.

Artículos relacionados

  • R CON ERRE. RELATO Y NARRATIVA VISUAL
    NIETO GURIDI, RAÚL
    “Narrar visualmente es establecer un criterio de lectura, indicar de alguna forma al espectador cómo queremos que vea aquello que representamos.” La ficción nos ofrece la posibilidad de entender la realidad a través de lugares comunes. Como narradores visuales, debemos aprender a encontrar esos lugares, pues de ello dependerá que los demás participen o no de nuestra historia....
    Disponibilidad inmediata

    12,00 €

  • DISEÑO GRÁFICO
    INGLIS, THEO
    * Una guía definitiva para diseñadores y creativos sobre la historia y el presente del diseño gráfico. * El desarrollo, la teoría y la práctica de la disciplina del diseño gráfico desde sus raíces hasta la actualidad, así como el impacto revolucionario que el diseño gráfico ha tenido en la tipografía y los soportes de comunicación que ha utilizado a lo largo de la historia. *...
    Disponibilidad inmediata

    29,90 €

  • EXPERIMENTA 96
    La relación entre quien contrata y quien es contratado, sin importar a qué tipo de actividad remunerada hagamos referencia, incluye no sólo el intercambio de una cantidad de dinero -u otro tipo de beneficio- que se da por un trabajo o servicio: es, ante todo, el marco de un acuerdo que se establece entre dos partes basado en la confianza, el respeto y la colaboración. ...
    Disponibilidad inmediata

    18,00 €

  • ESO NO ESTABA EN MI LIBRO DE HISTORIA DEL DISEÑO GRÁFICO
    CUBEIRO, CARLOS
    ¿Sabías que el diseño gráfico es hijo de un poeta que fracasó como pintor pero se casó con su modelo?, ¿y que la mítica Bauhaus lo instituyó como disciplina artística? ¿Cuándo la música se vistió de color para venderse? ¿Cómo llegó a parar un pingüino a la biblioteca de tu casa?, ¿te han contado que la tipografía de esos libros, que es la del logo del Gobierno de España, es obr...
    Disponibilidad inmediata

    23,95 €

  • PARA QUÉ SIRVE EL DISEÑO?
    CORAZÓN, ALBERTO / CORAZÓN, OYER
    Alberto Corazón, una de las figuras más relevantes de la historia del diseño en España, se encontraba trabajando, junto a su hijo Oyer Corazón, en los materiales de esta obra antes de su fallecimiento: un auténtico ideario, que recoge sus reflexiones en torno a una de las actividades humanas más presentes y de mayor influencia en nuestra vida cotidiana y, sin embargo, de límite...
    Sin stock - Consultar plazo de entrega

    15,50 €

  • DISEÑO DESDE MARTE
    BUSQUETS MORALES, CRISTINA
    Pedir cita médica, gestionar la cuenta bancaria, monitorizar el ejercicio físico, identificar una canción., cada día son más las tareas en las que recurrimos a la interacción con productos y servicios digitales. Por eso, el diseño de producto digital -con sus múltiples denominaciones: diseño UX/UI, diseño de interacción, etcétera- es la disciplina del diseño con un futuro más v...
    Disponibilidad inmediata

    34,90 €

Otros libros del autor

  • POR QUÉ LAS PÁGINAS SON ASÍ
    JARDI, ENRIC
    “La tipografía es el diseño de imágenes de texto”, decía Max Bill y, por ello, este es un libro sobre tipografía que habla de diseño de página. De páginas de libros, de periódicos, de revistas, de carteles, de webs... Más bien podría decirse que es un libro en el que la tipografía, de la mano de Enric Jardí, nos acerca al debate entre las dos grandes corrientes históricas sobr...
    Disponibilidad inmediata

    16,90 €

  • PENSAR CON IMAGENES
    JARDI, ENRIC
    Cuando "leemos" imágenes, nuestra mente pone en marcha un proceso completamente distinto al de la lectura de un texto. Para extraer el significado de un mensaje escrito, el cerebro se apoya en el examen secuencial, avanza linealmente y construye el sentido del texto a partir de una suma progresiva de los elementos que lo integran: letras, palabras, frases y párrafos. Para enten...
    Disponibilidad inmediata

    14,90 €

  • QUE VOL DIR, AIXO?
    JARDI, ENRIC
    Et convidem a fer un viatge pels signes que trobem sovint al nostre entorn. Il·lustrat pel dissenyador gràfic Enric Jardí, aquest llibre ens ajudarà a reconèixer els senyals que veiem cada dia gairebé sense adonar-nos-en: lletres, figures, nombres, fletxes, etc. ...
    Sin stock - Consultar plazo de entrega

    14,90 €

  • TWENTY-TWO TIPS ON TYPOGRAPHY (THAT SOME DESIGNERS WILL NEVER REVEAL)
    JARDÍ, ENRIC
    Este es un libro de recetas. En una época de puritanismo tipográfico y de culto a las formas, esta lista de lo que te conviene y de lo que no te conviene rompe algunos prejuicios explicando la tipografía de una forma nueva. ...
    Sin stock - Consultar plazo de entrega

    14,00 €