RAMÓN LÓPEZ FACAL / PEDRO MIRALLES MARTÍNEZ / JOAQUIM PRATS CUEVAS (DIRS.),
Amb aquest llibre es pretén donar a conèixer alguns resultats d’investigacions sobre l’ensenyament de la història i el desenvolupament de competències educatives fruit de la col·laboració entre diversos equips que s’estan coordinant des de 2012 (el grup RODA de la Universitat de Santiago de Compostel·la, el grup DHiGECS de la Universitat de Barcelona i el grup DICSO de la Universitat de Múrcia). No es tracta d’una antologia d’experiències disperses o inconnexes, sinó d’un treball col·laboratiu, la qual cosa és poc habitual almenys en la nostra àrea de coneixement.
En els nou capítols d’aquesta obra s’ofereixen dades, models i anàlisis que han estat contrastats empíricament després de revisar també el que s’està fent respecte d’altres països. Volem compartir aquests resultats, en primer lloc, amb els nostres col·legues d’ensenyament secundari i primari, amb el professorat en formació de Magisteri i Màster de Professorat de Secundària i també amb la resta de les persones i les institucions implicades en la investigació didàctica en historia i ciències socials. En aquests capítols s’analitzen els processos de construcció d’identitats a partir de la identificació amb el territori, el patrimoni i els imaginaris col·lectius; així com la competència històrica en narratives d’estudiants i futurs docents; el disseny i l’experimentació d’instruments i recursos per a l’educació civicopolítica dels estudiants; i l’anàlisi de les practiques d’avaluació en la recerca d’alternatives coherents que tinguin en compte el desenvolupament de competències històriques i socials.