CLARA MASSIP (COORD.) / CÉCILE BARBEITO, ÀLEX EGEA / MARIANO FLORES
Aquest llibre és el resultat d’un procés de formació, reflexió, anàlisi i concreció dut a terme per més de seixanta persones que han participat en el programa Competències i Educació per al Desenvolupament (EpD), impulsat per Edualter amb la col·laboració de l’Escola de Cultura de Pau i la Fundació Solidaritat UB.
Com a fruit d’aquest treball, s’ha elaborat un model curricular per a primària i secundària que es desplega al voltant de sis eixos temàtics: gènere; cultura de pau; drets humans, ciutadania i governança; sostenibilitat econòmica i social; medi ambient i interculturalitat.
La base de reflexió i concreció d’aquest model curricular se sosté en quatre pilars: la complexitat conceptual i metodològica; la vinculació al currículum oficial competencial; la contextualització en l’àmbit escolar i associatiu, i l’adequació al nivell de desenvolupament cognitiu, social i eticomoral de les persones.
Amb la voluntat de facilitar el disseny i la planificació d’activitats que incorporin els continguts d’aprenentatge vinculats a l’EpD i la justícia global, s’ofereixen orientacions sobre les finalitats educatives, els sabers, les estratègies didàctiques i els instruments d’avaluació que promouen les competències per transformar el món com a part del desenvolupament bàsic de l’alumnat.
Tot això es concreta i es fa operatiu per mitjà de la Guia d’orientacions pedagògiques, una eina interactiva de consulta i col·laboració entre docents i persones compromeses amb el disseny de materials i activitats educatives amb enfocament crític i transformador: www.competenciesiepd.edualter.org