CARRILLO FLORES, ISABEL / GUITART ACED, ROSA M.
La coeducació i el gènere planegen de formes molt diverses en els centres educatius, així com en les concepcions i les accions de les persones que hi conviuen.
A vegades s'aprecia confusió i contradiccions respecte al gènere i la coeducació; no saber com enfocar el portar a terme la perspectiva de gènere en un espai i un temps específic i, al mateix temps, transversal. A més de les dificultats, es constaten iniciatives educatives que posen el seu focus en el gènere. Són moviments intencionats que plantegen petits canvis o alternatives dissidents més trencadores amb els biaixos de gènere.
Ofereix reflexions, propostes i exemples que poden utilitzar tant els centres educatius com les persones professionals que tinguin relació amb aquests.
El llibre presenta una estructura clara que ajuda a entendre cadascuna de les preguntes que es plantegen i a respondre preguntes com ara:
• Quins són els enfocaments i principis ètics de la coeducació? • Quines característiques ha d'incloure un projecte coeducatiu i les accions coeducatives que el concreten? • L'organització del centre educatiu reprodueix la jerarquia i les subordinacions de gènere posant barreres a la coeducació? • Què és el currículum ocult, com opera, com podem revelar-lo i contrarestar-lo i quina relació té amb la coeducació? • El currículum disposat en les normatives, i que concretem a les aules, té biaixos de gènere i és sexista, o és coeducatiu? • Les metodologies que utilitzem en els centres incorporen la perspectiva de gènere i faciliten la coeducació?
Tot això sustentat per la coeducació que es proposa, que és aquella que pensa i actua amb perspectiva de gènere i ho fa de manera permanent i contextualitzada com a via de transformació personal i social